Srijeda, 19. lipanj 2019.

Svako nacionalno kazalište pa tako i osječki HNK, kulturni je zavod od neprocjenjiva značenja. Kontinuitet djelatnosti, mjeren već više od 110-godišnjom tradicijom, vrjednota je sama po sebi. Male medaljone iz prošlosti HNK, pod nazivom Kazališni prisjeti, objavljivat ćemo kako bismo ljubitelje Kazališta podsjetili na kamičke koji su (s)tvorili mozaik dosadašnjih postignuća.

VRIJEME MINITEATRA

Nedavna smrt glumca Predraga Petrovića, Osječanina koji je prve scenske korake napravio na (uvjetno rečeno) pozornici neuglednog podrumskog prostora bivšega Radničkog doma - prozvanog Miniteatar, vodi prisjete na dragocjeno vrijeme alternativnog događanja kazališta u Osijeku. Miniteatar. Još 1962. godine nastala je Eksperimentalna scena Tribine mladih (i prvi Beckett u Osijeku: "Svršetak igre", u režiji Ljubomira Stanojevića), slijedila je (1966.) Mala scena Centra za kulturu (Albeejeva "Zoološka priča", u režiji Branka Mešega), ali je tek utemeljenjem Miniteatra (1968.) nastalo stvarno novo kazalište u Osijeku.

Idejni tvorac bio je Dejan Rebić (1937.-2011.), mladi tridesetogodišnjak, pjesnik i kulturni djelatnik čiji je politički angažman omogućavao niz inovativnih kreacija na književnom, likovnom pa i - kazališnom planu. Angažiravši profesionalnog redatelja, Branka Mešega (1919.-2012.), koji je napustio udobnost stalnog angažmana u osječkom HNK-u (gdje je bio i direktor Drame), Dejan kao dramaturg i Mešeg kao redatelj unijeli su svježi duh i dah prilično učmalim haenkaovskim tokovima.

Miniteatar - osvojivši gotovo odmah profinjeniju publiku - ostvario je u razdoblju svojeg postojanja, do 1981. godine, niz praizvedbi poglavito mladih pisaca, iz tadašnjeg osječkog (Ivica Vrkić, Irfan Horozović, Stjepan Čuić, Drago Kekanović, Drago Hedl), ali i zagrebačkog (Pero Čimbur, Slobodan Šembera, Ivan Raos) literarnog kruga. Uz to igran je i Krleža, Begović, Ionesco, Günter Grass, Peter Shaffer i drugi autori. Uz Mešega koji je režirao glavninu predstava, posljednjih godina Miniteatra (u mandatu njegova nasljednika Zvonimira Ivkovića) režirali su još i Damir Munitić, Mirjana Ojdanić i Radovan Grahovac. Mešegov pouzdani suradnik bio je slikar-scenograf Predrag Gol, a muzički suradnik Zdenko Zrinušić. Kasnije su kao scenografi sudjelovali još i Karlo Klemenčić, Branimir Kusik i Branim Kren, a kao jedina kostimografkinja Osječanka Branislavka Adžić (kasnije poznata umjetnica Bjanka Adžić Ursulov).

"Igrom okolnosti i slučajnom podudarnošću, Miniteatar je nestao s kazališne pozornice zajedno s podrumskim prostorom u kojem je sve vrijeme djelovao" - zapisao je D/rago H/edl ("Repertoar hrvatskih kazališta 1840./1860./1980", knjiga 1, Zagreb 1990.).



Potpisi ispod fotografija:

alt

Drago Kekanović: DIONIZ, drama. (Prizor s pokusa). Redatelj Branko Mešeg (na slici), scenograf Karlo Klemenčić. Praizvedba 22. siječnja 1973.

alt

Ivan Raos: NEDA, monodrama. Redatelj Branko Mešeg, scenograf Predrag Gol. Praizvedba 10. travnja 1972. Na slici Osječanka Inge Appelt, kasnija prvakinja Dramskog kazališta Gavella u Zagrebu

alt

Irfan Horozović: RUŽIČASTA UČITELJICA, dramolet. Redatelj Branko Mešeg, scenograf Predrag Gol. Praizvedba 24. studenoga 1970. Na slici: Milenko Ognjenović i Mira Brlek-Kurić

Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku
Radno vrijeme blagajne svakodnevno od 9-13 sati i sat vremena prije početka predstave.
Subotom blagajna radi od 9-12 sati i sat vremena prije početka predstave.
Nedjeljom blagajna ne posluje.
031/220 749   Županijska 9, 31000 Osijek

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) zbog pružanja boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda stranice slažete se s korištenjem kolačića. Prihvaćam kolačiće s ove web stranice.